Thursday 15 March 2018

Apa itu U-Learning?

U-LEARNING



1. U-Learning adalah singkatan untuk UBIQUITOUS LEARNING yang bermasud beberapa bentuk pembelajaran mudah alih yang mudah. Proses embelajaran boleh diakses dalam pelbagai konteks dan situasi.

Ciri Utama U-pembelajaran

Permanenan: Pelajar tidak akan kehilangan kerja mereka kecuali ia sengaja dipadamkan. Di samping itu, semua proses pembelajaran dicatatkan secara berterusan setiap hari.

Kebolehcapaian: Pelajar mempunyai akses kepada dokumen, data atau video mereka dari mana-mana sahaja. Maklumat tersebut disediakan berdasarkan permintaan mereka. Oleh itu, pembelajaran yang terlibat adalah diarahkan sendiri.

Kebebasan: Di mana sahaja pelajar berada, mereka boleh mendapat apa-apa maklumat dengan serta-merta. Oleh itu, pelajar dapat menyelesaikan masalah dengan cepat. Jika tidak, pelajar dapat merekodkan soalan dan mencari jawapan kemudian.

Interaktiviti: Pelajar boleh berinteraksi dengan pakar, guru, atau rakan sebaya dalam bentuk komunikasi sinkron atau tidak segerak. Oleh itu, para pakar lebih dapat dihubungi dan pengetahuan menjadi lebih mudah.

Situasi aktiviti pengajaran: Pembelajaran boleh dilaksanakan  dalam kehidupan seharian kita. Masalah yang dihadapi serta pengetahuan yang diperlukan semuanya dibentangkan dalam bentuk semulajadi dan sahih. Ini membantu pelajar menyedari ciri-ciri situasi masalah yang membuat tindakan tertentu relevan.

Kebolehpadkan: Pelajar boleh mendapatkan maklumat yang betul di tempat yang betul dengan cara yang betul.



Anda boleh menambah pengetahuan tentang U-Learning dengan melihat video ini. Selamat menonton😊

Boleh juga layari laman web ini :
https://clwb.org/2013/06/10/what-is-ubiquitous-learning/



No comments:

Post a Comment

Apa itu Massive Open Online Course?

Massive Open Online Course   😲 Massive Open Online Course  atau lebih dikenali dengan nama singkatannya  MOOC  adalah merupakan ku...