Thursday 29 March 2018

Apa itu Open Educational Resources?



Open educational resource

Open educational resource (OERs) adalah apa-apa jenis bahan pendidikan yang berada dalam domain awam atau diperkenalkan dengan lesen terbuka. Sifat bahan terbuka ini bermakna sesiapa sahaja boleh menyalin, menggunakan, menyesuaikan diri dan berkongsi semula secara sah dan bebas. OER terdiri daripada buku teks untuk kurikulum, silibus, nota kuliah, tugasan, ujian, projek, audio, video dan animasi.

Sebagai contoh, jika anda berminat untuk belajar tentang kejuruteraan aeronautikal dari ilmu sains di Massachusetts Institute of Technology (MIT), anda boleh menyemak nota kuliah dan video dari kursus MIT.

OER adalah idea yang sederhana dan berkuasa bahawa pengetahuan dunia adalah untuk kebaikan masyarakat dan teknologi itu pada umumnya. Web khususnya memberikan peluang yang luar biasa untuk semua orang untuk berkongsi, memanfaatkannya, dan meningkatkan pengetahuan. "
-The William dan Flora Hewlett Foundation.



Kelebihan OERs :
· Oer boleh membantu pelajar yang tidak mampu membeli buku teks. Pelajar hanya perlu mengakses dengan OER. Hal ini kerana OER menawarkan akses percuma ke beberapa kursus terbaik di dunia dan juga program ijazah.
· OER juga boleh menawarkan penjimatan kos yang besar sebagai alternatif kepada buku teks yang mahal.
· Bagi guru, kementerian pendidikan dan kerajaan, OER menyediakan akses yang bebas dan sah ke beberapa kursus terbaik di dunia. Pendidik kemudian boleh menyesuaikannya dengan bahasa dan budaya tempatan dan menggunakannya sebagai asas untuk inovasi.

Untuk lebih pengetahuan, sila layari laman web :

No comments:

Post a Comment

Apa itu Massive Open Online Course?

Massive Open Online Course   😲 Massive Open Online Course  atau lebih dikenali dengan nama singkatannya  MOOC  adalah merupakan ku...