Thursday 15 March 2018

Apa itu Flipped Learning?



Flipped learning
Pembelajaran yang dibalik adalah pendekatan pedagogi di mana konsep konvensional pembelajaran berasaskan kelas terbalik, supaya pelajar diperkenalkan kepada bahan pembelajaran sebelum kelas, dengan waktu kelas digunakan untuk memperdalam pemahaman melalui perbincangan dengan rakan-rakan dan aktiviti menyelesaikan masalah yang difasilitasi oleh guru.
Dari Mana Datangnya Flipped Learning?
Istilah 'belajar membalik' telah digunakan secara umum pada pertengahan tahun 2000-an ketika dipopularkan oleh guru kimia Jon Bergman dan Aaron Sams (Bergmann dan Sams 2012) dan pengasas Khan Academy, Salman Khan (TED 2011). Walau bagaimanapun, konsep flipped learning jauh lebih mendalam daripada ini.

Pada tahun 1990-an, Profesor Harvard Eric Mazur telah membangunkan model 'arahan rakan sebaya' di mana dia menyediakan bahan untuk pelajar untuk menyediakan dan memikirkan sebelum kelas dan kemudian menggunakan masa kelas untuk menggalakkan pemikiran kognitif yang lebih mendalam melalui interaksi rakan sebaya dan cabaran pengajar. Dia memanggilnya "dalam masa pengajaran" (Crouch dan Mazur 2001).

Model ini kemudiannya diperluaskan untuk memasukkan unsur-unsur teknologi. Pada Persidangan Antarabangsa mengenai Pengajaran dan Pembelajaran Kolej pada tahun 2000 satu persembahan telah disampaikan pada 'The Flip Kelas: Menggunakan Alat Pengurusan Kursus Web untuk Menjadi Panduan oleh Side' (Baker 2000). Ia membangunkan konsep 'flip' dan menekankan peranan 

Sistem Pengurusan Pembelajaran dalam menyampaikan bahan kepada pelajar sebelum kelas. Secara ketara, peranan guru didefinisikan sebagai fasilitator dan jurulatih atau 'panduan di sebelah'. Penyelidikan seterusnya memberi tumpuan kepada tanggapan flipped learning sebagai satu cara untuk menyediakan persekitaran pembelajaran yang inklusif di mana bimbingan dan bimbingan peribadi adalah norma (Lage, Platt dan Treglia 2000).



Semakin maju dari hari ke hari dan pertumbuhan dramatik penciptaan kandungan dalam talian, kolaborasi dan pengedaran menyediakan pengamal dengan bahan yang dapat diakses untuk menyampaikan pembelajaran terbalik. Pembuatan video (cth. Screenr dan Webinaria) dan alat pengedaran (cth. Youtube dan Vimeo) memberikan peluang untuk membuat kandungan dibalik dengan mudah. 

Sebagai alternatif, terdapat banyak media sedia ada yang sedia untuk digunakan semula (contohnya iTunesU, Khan Academy, dan Kursus Yale Terbuka). Walaupun teknologi bukan prasyarat (kandungan berasaskan teks yang dibalik sama pentingnya dengan kandungan video), tidak ada keraguan bahawa persilangan teknologi web dan teori pembelajaran web 2.0 telah membolehkan pembelajaran dibalik menjadi tambahan yang berharga kepada spektrum pembelajaran campuran.

Untuk maklumat lanjut sila layari :
https://www.heacademy.ac.uk/knowledge-hub/flipped-learning-0
 https://vimeo.com/70893101

No comments:

Post a Comment

Apa itu Massive Open Online Course?

Massive Open Online Course   😲 Massive Open Online Course  atau lebih dikenali dengan nama singkatannya  MOOC  adalah merupakan ku...